Eksempel: Afvikling af to lektioner

Her møder du Anne Beck som underviser på Sygeplejerskeuddannelsen. Anne gennemgår hvordan hun har planlagt og afviklet to lektioner á 45 minutter.

Fakta om Anne og hendes fag

    • Faget er ’sygepleje’ på 1. semester
    • 2x45 min Holdstørrelse ca. 42 studerende.
    • Semesteret afsluttes med én samlet prøve for alle semesterets 9 fag.
    • Anne har været ansat på VIA siden d. 1. oktober 2021, og har en baggrund som sygeplejerske, cand.scient.san. og ph.d. Inden hun kom til VIA var hun ansat som klinisk sygeplejespecialist på Kvindesygdomme og fødsler (AUH).
    • Anne havde lidt undervisningserfaring fra sin tid som ph.d.-studerende, inden hun startede i VIA.

Planlægningen

Her deler Anne sit perspektiv på forberedelse og vigtigheden af god planlægning. Du kan downloade et eksempel på en lektionsplan udarbejdet af Anne, og få indsigt i hvordan hun strukturerer sine undervisningsaktiviteter. Anne fremhæver også værdien af at være åben for uventede inputs og at tilpasse sig de studerendes dagsform.
Planlæg, så du kan afvige

Planlæg, så du kan afvige

Metode til planlægning

Metode til planlægning

Plan for undervisning, lektion 44-45, S1 (efterår 2023)

Udgangspunkt i Herskin (2001) om undervisningsplanlægning.

Tid Faser/aktivitet Pointer: Erkendelse - hvad der skal gå op for dem? Komponent: Hvad skal der til for at pointen går op for de studerende? Værktøj: Hvad passer bedst til komponenten?
10.00-10.10 Velkommen
Skitsering af mål og plan for dagen
  • Fælles forståelse for rammerne/planerne.
Overblik Visualisering
10.10-10.45

Underviseroplæg
Summeøvelser
Walk & talk
Video

  • At patientinvolvering er et komplekst begreb, og at det ikke er "nemt" at involvere.
  • At der bruges forskellig terminologi, men at de kan ses i en sammenhæng —> figur.
  • At patientinvolvering foregår på mange forskellige niveauer med tilhørende konkrete redskaber.
  • At patientinvolvering ikke bare er et sæt af redskaber, men en attitude.
  • At der findes barrierer for patientinvolvering.

Argument

Forløb

Sammenligning

Modsætninger

Visualisering, eksempler og dialog
11.00-11.45 TIP en 7'er
  • At de har fået mere viden om patientinvolvering nu, end da de kom.
Overblik Visualisering

Kommunikation og formidling

Anne fremhæver vigtigheden af at kommunikere plan og læringsmål for den enkelte lektion, så de studerende ved hvad de kan forvente, og hvad der forventes af dem.

Anne veksler i sin undervisning meget mellem underviseroplæg og forskellige læringsaktiviteter, hvor de studerende selv arbejder.
Plan og læringsmål for lektionen

Plan og læringsmål for lektionen

Oplæg

Oplæg

Læringsaktiviteter

Her gennemgår Anne tre konkrete læringsaktiviteter, som hun ofte anvender sin undervisning. Hun beskriver fremgangsmåden og reflekterer over fordele og ulemper.
Summeøvelser

Summeøvelser

Walk and talk

Walk and talk

Tip en 7'er

Tip en 7'er

Opsamlingen

Hør hvordan Anne samler op på sin undervisning, og bruger de studerendes inputs til videreudvikling og tilpasninger.
Tør de sige, de ikke har lært noget?

Tør de sige, de ikke har lært noget?

Evaluering

Evaluering