God vejledning understøtter studerende som aktive, selvstændige, forberedte aktører, der driver deres egen undersøgelse og opgave fremad. Som vejleder kan du understøtte det i praksis gennem
- Tidlig og klar forventningsafstemning
- Dialog og struktur i vejledningssamtalen
- Konstruktiv tekstfeedback
Tidlig og klar forventningsafstemning
Studerende og vejledere har ofte forskellige forventninger til vejledningsprocessen. Hvis forventningerne ikke italesættes, kan det give anledning til misforståelser og ineffektiv vejledning.
Et enkelt og nyttigt redskab til forventningsafstemning er at skrive et vejlederbrev. I et vejlederbrev beskriver du kort din vejledningspraksis, herunder hvordan du ser din rolle, hvordan vejledningsmøderne foregår, hvad du kan give vejledning på (og ikke give vejledning på), hvad du forventer af de studerende, og hvad der er deres ansvar. Idéen er, at vejlederen kommunikerer disse forventninger tydeligt på skrift, i stedet for at skulle sige det samme hver gang, et nyt forløb starter op - med risiko for at glemme vigtige informationer.
Et vejlederbrev fylder som regel 1-2 sider og udleveres i starten af forløbet til den studerende, når det er afklaret, om man skal arbejde sammen.