Eksamen

Her er inspiration til eksamen, samt råd til hvordan du støtter både dine studerendes forberedelse til eksamen og din egen forberedelse på at afholde eksamen.

"Jeg er blevet glad for formuleringen: "Kan du tegne mig et billede af, hvordan det opleves?"

Det er simpelthen for at komme væk fra den her formelle situation vi er i, og komme over i sådan mere at tænke i noget andet end den stresssituation, som de oplever lige nu."
Heine K. Jepsen om nervøse studerende til eksamen

Eksamen fylder meget hos de studerende, og du kan som underviser være med til at gøre det til en god oplevelse. Eksamen er noget de studerende er i gang med at øve sig i, så de har brug for, at eksamen ikke er noget uklart der venter ved fagets afslutning, men at den bliver italesat og tænkt ind i undervisningen. De studerende skal kunne se den røde tråd fra studieordning over undervisning til eksamen. Eksamener er meget forskellige fra uddannelse til uddannelse, og derfor er nedenstående en liste over ting, du formentligt vil støde på. Samtidigt er det en opfordring til at drøfte med dine kollegaer, hvordan I gør på din uddannelse.

Nyttig viden

    • Tydeliggør løbende den røde tråd mellem studieordnings formalia, din undervisning og eksamen
    • Informér de studerende om formalia: Tilmelding til eksamen, aflevering af opgaver, studerende på særlige vilkår.
    • Tal med de studerende om eksamensforberedelse: Problemformulering, mulighed for vejledning, struktur på skriftlig og mundtlig eksamen.
    • Tal med de studerende om nervøsitet og bedømmelse (taksonomi og færdigheder), sæt dig ind i de støttemuligheder, som VIA tilbyder.
    • Henvis de studerende til bøgerne: ‘Den gode opgave’ og ‘Den gode præsentation’.
    • Vær fortrolig med studieordningen og/eller bekendtgørelsen, der fastlægger eksamensformen, bedømmelsesform, censurform, hjælpemidler.
    • Kend bedømmelsesgrundlaget (studieordning og karakterskala).
    • Kend de formelle krav til og proces for din formulering af eksamensspørgsmål.
    • Kend frist og proces for klager.
    • Tag noter og opbevar både dem og de studerendes opgaver.
    • Du skaber et trygt rum for eksaminanden, stil f.eks. stole og borde, så rummet ikke virker rodet og eksaminanden ikke forstyrres unødigt.
    • Hvordan arbejdsfordelingen skal være mellem eksaminator og censor (spørgsmål, noter, tidtagning…)
    • Hvordan du vil tage noter, og om hvad
    • Hvordan du vil interagere med eksaminanden

Undervisere fortæller...

Om hvordan, man kan hjælpe nervøse studerende i gang

Om hvordan, man kan hjælpe nervøse studerende i gang

Her fortæller Heine om, hvordan man, som underviser, hjælper nervøse studerende.
Om når, studerende bliver kede af det

Om når, studerende bliver kede af det

Hør Ivan fortælle om hvordan det er, at sidde over for meget nervøse studerende, der bliver kede af det.

Studerende fortæller...

Om at være i klemme

Om at være i klemme

Sally fortæller om to undervisere, der kommunikerede dårligt med hinanden til hendes eksamen.

Et godt sted at starte

    • Får blackout.
    • Vil diskutere sin karakter.
    • Dumper.
    • Taler sort ift. det der eksamineres i.
    • Kommer for sent, eller ikke dukker op.
    • Hvis du og censor er uenige om bedømmelsen.