VIA uddanner fremtidens professionelle

Som undervisere - kaldet professionsuddannere - i en professionshøjskole uddanner vi altid med retning. Vores studerende er rettet mod en specifik funktion på arbejdsmarkedet. Nogle mere tydeligt end andre, men der er altid en retning.

Derfor kan vores studerende med rette spørge “hvad det skal bruges til”, når vi underviser, og det skal vi også kunne svare på.

Professionshøjskolernes formål er tredelt. Vi er politiske institutioner, vidensinstitutioner samt kulturelle og pædagogiske institutioner. Samtidig uddanner vi studerende, der skal agere i netop disse tre areaner; den politiske, den videninformerede og den pædagogisk/kulturelle.

 

Underviserne på VIA har en vigtig rolle i at give meningsfuld undervisning og vejledning ved at fokusere på fem kerneprincipper. Disse principper er afgørende for at støtte de studerende i at blive dygtige inden for deres fagområde både teoretisk og praktisk.

At være professionsuddanner er i sig selv en profession, der skal tilegnes. Ligesom vores studerende skal vi stå med autoritet, autonomi og professionel dømmekraft. Autoriteten får vi gennem vores ansættelse I VIA. Autonomien ligger i vores metodefrihed og frihed til at sammensætte vores undervisning og vejledning ud fra egne kompetencer, dog altså sådan, at det er videninformeret og opbygger de studerendes kundskabsbase, som de skal bruge i deres professionsudøvelse. Endelig er der den professionelle dømmekraft, som stiller os fri til at træffe de valg, der er de rette i enhver given kontekst baseret på viden og erfaring. Dette skal vi uddanne vores studerende til at kunne og samtidig skal vi selv stå i denne funktion.

En af VIAs strategiske prioriteter lyder 'Professionsuddannelser, vi er stolte af'. Som uddannere er vi bærere af denne stolthed – vi skal give den videre til vores studerende. For at konkretisere denne prioritet er der formuleret fem særlige signaturer for undervisning i VIA. Signaturerne er ikke unikke for VIA, men er karakteriseret ved noget, vi lægger særligt meget vægt på.

    • Bidrager til udvikling af professionel identitet
    • Skaber mening og sammenhæng
    • Veksler mellem teorinær praksis og praksisnær teori
    • Bidrager til læring og dannelse
    • Drives af en levende vidensflow.

    I de fem signaturer er det at uddanne professionsudøvere i højsædet - vi skal understøtte vores studerende i at blive så dygtige, som de kan, fagligt, praktisk og professionelt. Det fordrer, at vi er opmærksomme på vores didaktiske valg og på vores egen relation til den profession, vi uddanner til.