Professionsdidaktik

Her er indblik i hvordan didaktik, undervisning, læring og professionsdidaktik kan forstås. Du får også inspiration til, hvordan du kan undervise professionsdidaktisk.

Hvad er didaktik?

Ordet didaktik betyder at belære, undervise, lære. Didaktik er undervisningens og læringens teori og praksis, og er en deldisciplin under pædagogikken og baserer sig på hjælpevidenskaber, såsom filosofi, psykologi, videnskabsteori, samfundsteori og uddannelsespolitik, m.m. (Jank og Meyer, 2006). Didaktik drejer sig om alle de forhold, der har med undervisning at gøre og didaktiske grundspørgsmål orienterer sig mod undervisningens hvad, hvordan og hvorfor. Det vil sige, hvad skal der undervises i? Hvordan skal der undervises, og hvorfor der skal undervises? Grundlæggende er didaktik altid forbundet med en intention - nogen vil noget med nogen.

Hvad er undervisning?

Den oprindelige betydning af undervisning er ”under” - at vise (noget) gennem samtale. Undervisning er i den forstand ikke en envejskommunikation, men derimod en proces, der udspiller sig mellem tre grundelementer: Underviseren, den studerende og indholdet (det, der kaldes den didaktiske trekant). En didaktiker er optaget af sammenhængen mellem de tre grundelementer og kan i planlægningen af et undervisningsforløb undersøge sammenhængen ved at besvare didaktiske spørgsmål, som;

  • Hvem er de studerende?
  • Hvad skal de undervises i?
  • Hvad er formålet?
  • Hvornår skal forløbet foregå?
  • Hvor, og hvordan skal undervisningen foregå (undervisningsmetoder)?

Som sagt har underviseren en intention om at lære de studerende noget bestemt, nemlig undervisningens indhold. Men der er ingen garantier for, at undervisningens resultat (læringen) stemmer overens med undervisningens intention. Nogle gange lærer de studerende noget andet end det planlagte, og andre gange lærer de slet ikke noget på trods af, at de har deltaget i undervisningen. Så præmissen for sammenhængen mellem undervisning og læring er, at underviseren tilrettelægger og underviser, og de studerende (forhåbentligt) lærer noget i overensstemmelse med intentionen. Den didaktiske udvikling sker ved, at underviseren er reflekteret over forholdet mellem didaktisk teori, didaktisk planlægning, undervisningen og vurdering af denne.

Hvad er læring?

Didaktik en er forbundet med synet på læring, dvs. de hensyn undervisningen må tage højde for, når studerende skal lære noget - de studerendes læringsforudsætninger. Der findes mange forståelser af læring, læringssyn og læringsteori. Her præsenteres kort tre læringssyn: Det reaktive, det aktive og det interaktive læringssyn (Beck, Kaspersen og Paulsen, 2014).

  • Ved det reaktive læringssyn opfattes læring som reaktioner på udefrakommende påvirkninger, hvor der hos den studerende sker en indlæring. Den studerende betragtes som en objektiv størrelse, hvor fokus er på det stof der skal læres, ikke på den studerende. Læring sker udefra og ind og betragtes som et årsags -virkningsforhold: Underviseren gennemgår et stof, ergo har den studerende lært stoffet.
  • Ved det aktive læringssyn opfattes den studerende som et unikt væsen, et subjekt, hvor læringen sker indefra og udvikler den studerende i forhold til verden. I undervisningen vil den studerendes være i fokus, og den studerende er aktiv i læringsprocessen. Underviserens rolle er at hjælpe med at udfolde den studerendes iboende læringsmuligheder, og omgivelserne bliver midler til læring, ikke årsag til læring.
  • I det interaktive læringssyn betragtes den studerende som et aktivt og socialt væsen, der lærer og udvikler sig hele tiden. På den måde bliver læring en transformativ proces med uforudsigelige følger, der opstår, når den studerende deltager aktivt i en dynamisk verden, der samtidig ændrer sig gennem deltagelsen. Der er tale om en dobbelt transformation af den studerende og det læringsmiljø (herunder underviseren), som den studerende står i et interaktivt forhold til. Indholdet i undervisningen skal være meningsgivende for de studerende, og undervisningen vil være kendetegnet ved samspil, deltagelse i fællesskaber, relationer og dialog.

Hvad er professionsdidaktik?

Som skitseret indledningsvist så må professionsdidaktikken tage højde for, hvad professionsudøverne skal kunne og vide, og hjælpe med svar på hvorfor og hvordan undervisningen kan bidrage til, at denne viden og kunnen tilegnes. Dermed opererer professionsdidaktikken mellem uddannelse og profession, teori og praksis. Det forhold illustrerer Jelsbak og Nielsen (2018) i en dobbelt læringstrekant (herunder), som viser, hvordan de studerende indgår i både en uddannelsesarena og en professionsarena. En professionsuddannelse skal således sikre dét, Jelsbak og Nielsen kalder ’betydende overgange’ mellem de to sfærer, for at uddannelsen sætter den studerende i stand til at udøve sin profession.


(Frit efter Jelsbak og Nielsen, 2018)

Den dobbelte læringstrekant fodrer, at professionsuddannelserne etablerer betydende overgange ved at lade professionens praksis være synlig i undervisningen, og ligeledes gøre uddannelsespraksis relevant for og synlig i professionens praksis og på den måde forbinde uddannelses- og professionspraksis.

Underviseren - også kaldet professionsuddanneren - må derfor tage højde for både professionen, faget og undervisningen i sine planlægningsovervejelser, hvor læring ikke kun handler om at tilegne sig teoretisk viden, men også om at udvikle praktiske færdigheder, og dermed en sammensat kundskabsbase som baggrund for udøvelse af professionelt skøn og etisk bevidsthed (Iskov, 2023).

 

Undervisere fortæller...

Om at holde sig ajour med professionen

Om at holde sig ajour med professionen

Om at være praksisnær

Om at være praksisnær

Om at tale om praksis

Om at tale om praksis

Et godt sted at starte

Brug øvelserne her til at igangsætte dine egne refleksioner over det at være en professionsuddanner, altså underviser til og i en profession. Snak med dine kollegaer om det, og spørg ind.
    • Hvor opdateret er jeg ift. den profession, jeg uddanner til?
    • Hvad er intentionen med min undervisning?
    • Hvordan hænger den sammen med professionsudøvelsen?
    • Etablerer jeg sammenhænge mellem min undervisning og professionen?
    • Hvad er de studerendes rolle heri?
    • Hvordan fungerer læringsaktiviteterne, som jeg har tilrettelagt?
    • Formåer jeg at skabe det læringsmiljø, jeg ønsker, og hvilken rolle har de studerende?
    • Hvilken forbindelse er der mellem mine læringsaktiviteter i uddannelsen og professionernes praksis?
    • Casebaseret undervisning: Her inddrager du konkrete eksempler eller cases (en autentisk eller fiktiv situation fra praksis) som gøres til genstand for læring, analyse og diskussion. Casen kan både komme fra dig selv, dine studerende eller i litteraturen.
    • Problembaseret læring (PBL): Her præsenterer du dine studerende for komplekse problemer eller udfordringer fra professionen, som de studerende kan arbejde med ved at anvende deres viden og færdigheder. Problemstillingerne kan også komme fra de studerende.
    • Simulationsundervisning: Her skaber du et autentisk miljø i din undervisning, der ligner den praksis, der vil være i professionerne, hvor de studerende kan gøre sig praktiske erfaringer med professionen.
    • Scenariedidaktik: Her inddrager du scenarier, forstået som komplekse situationer eller begivenheder, som de studerende skal analysere, diskutere og finde løsninger på, for derigennem at skabe et praktisk og anvendelsesorienteret undervisningsmiljø.
    • Refleksionsøvelser, samarbejdsøvelser, feedback og tydelige metakommunikation om forholdet mellem teori og praksis er ligeledes væsentlige i professionsdidaktiske sammenhænge.

Læs mere

    • Beck, S., Kaspersen, P. & Paulsen, M. (2014): Klassisk og moderne læringsteori. Hans Reitzels Forlag.
    • Iskov, T., Heggen, K., Glavind, J. G. & Noer, V. R. (2023): Kohærens og professionel identitet. Et begrebsapparat, som kan styrke professionsuddannelser? Tidsskrift for professionsstudier. 19, 36, s. 6-15.
    • Jelsbak, V.A. og Nielsen, B. L. (2018): At uddanne til en profession. Professionsdidaktisk forskning og cases fra professionsuddannelse. Leanpub
    • Meyer, Hilbert og Jank, Werner (2006): Didaktiske modeller. Grundbog i didaktik. København: Gyldendals Lærerbibliotek.