Hvad er didaktik?
Ordet didaktik betyder at belære, undervise, lære. Didaktik er undervisningens og læringens teori og praksis, og er en deldisciplin under pædagogikken og baserer sig på hjælpevidenskaber, såsom filosofi, psykologi, videnskabsteori, samfundsteori og uddannelsespolitik, m.m. (Jank og Meyer, 2006). Didaktik drejer sig om alle de forhold, der har med undervisning at gøre og didaktiske grundspørgsmål orienterer sig mod undervisningens hvad, hvordan og hvorfor. Det vil sige, hvad skal der undervises i? Hvordan skal der undervises, og hvorfor der skal undervises? Grundlæggende er didaktik altid forbundet med en intention - nogen vil noget med nogen.
Hvad er undervisning?
Den oprindelige betydning af undervisning er ”under” - at vise (noget) gennem samtale. Undervisning er i den forstand ikke en envejskommunikation, men derimod en proces, der udspiller sig mellem tre grundelementer: Underviseren, den studerende og indholdet (det, der kaldes den didaktiske trekant). En didaktiker er optaget af sammenhængen mellem de tre grundelementer og kan i planlægningen af et undervisningsforløb undersøge sammenhængen ved at besvare didaktiske spørgsmål, som;
- Hvem er de studerende?
- Hvad skal de undervises i?
- Hvad er formålet?
- Hvornår skal forløbet foregå?
- Hvor, og hvordan skal undervisningen foregå (undervisningsmetoder)?
Som sagt har underviseren en intention om at lære de studerende noget bestemt, nemlig undervisningens indhold. Men der er ingen garantier for, at undervisningens resultat (læringen) stemmer overens med undervisningens intention. Nogle gange lærer de studerende noget andet end det planlagte, og andre gange lærer de slet ikke noget på trods af, at de har deltaget i undervisningen. Så præmissen for sammenhængen mellem undervisning og læring er, at underviseren tilrettelægger og underviser, og de studerende (forhåbentligt) lærer noget i overensstemmelse med intentionen. Den didaktiske udvikling sker ved, at underviseren er reflekteret over forholdet mellem didaktisk teori, didaktisk planlægning, undervisningen og vurdering af denne.