Den største trussel mod gode forelæsninger er, når underviseren har startet sin forberedelse med at rode i gamle slide-shows og sætte lidt sammen. Sådan kan du være helt sikker på, at det er dine slides og ikke din fortælling, der styrer strukturen – og det leder ofte til en fragmenteret og usammenhængende oplevelse.
Du skal forberede din præsentation eller forelæsning med de studerendes udbytte som fokus. Nogle gange kan vi forfalde til at ville gennemgå pensum, som så bliver styrende for vores struktur. Men det bliver nemt uoverskueligt og derfor kedeligt for de studerende.
Derfor er anbefalingen, at du først spørger dig selv: hvad skal de studerende vide når vi forlader hinanden igen, som de ikke vidste før? Hvad skal de med andre ord blive dygtige til, ved at deltage i din præsentation? Kan du i én kort, klar sætning opsummere, hvad ud vil ønske, de studerende har taget med sig?
Prøv at færdiggøre sætningen ”De studerende skal vide at …” og brug den sætning som guide til hvad der skal med i din præsentation.
Når du har dit mål klar, kan du begynde at skabe struktur
Du skal tænke på din præsentation eller forelæsning som et drama! Der skal være vekslen mellem høj og lav intensitet. Appel til både etos, logos og patos. Teori og eksemplificering. Det er ikke afgørende at du inddrager dine studerende hver eneste gang. Men du skal mestre at holde deres opmærksomhed.
Vores koncentrationsevne rækker til ca. 11-17 minutter. Så strukturér gerne en 45 minutters præsentation med 3-5 elementer, hvor noget ændrer sig ved hvert element. Det behøver ikke være meget. Den klassiske dramaturgi kan tænkes i en fiskemodel: