Online rammer for undervisningen

Her er inspiration til dit gode online undervisningsrum. Indretningen af de online rum vi færdes i, har betydning for vores evne til at lære.

Hvad er et online undervisningsrum?

I VIA er det vigtigste online undervisningsrum, det ‘Rum’ din undervisning deles i på platformen Itslearning. Herfra planlægger du undervisningen, du deler den med dine studerende og her interagerer du med dine studerende, fx når der afleveres opgaver og gives feedback og peer feedback.

Med udgangspunkt i Itslearning kan du også lave andre typer af online undervisningsrum. Det kan være når du holder online-møder med studerende, når du laver podcasts, der høres online, og når du optager speakede PowerPoint-slides, der ses online.

Dine undervisningsrum i Itslearning oprettes automatisk, og kan fra uddannelse til uddannelse indeholde alt fra et helt semesters samlede undervisning til et enkelt kursus med tre undervisningsgange.

 

Nyttig viden

  • Jo mere struktureret og logisk du indretter rummet, jo kortere tid, skal de studerende bruge på at lede efter undervisningens materialer og aktiviteter. Hvordan rummet skal indrettes, kan være aftalt på din uddannelse, og du skal altid følge uddannelsens retningslinjer. Er I flere undervisere i samme rum, er det særligt vigtigt, at I koordinerer rummets indretning.

    Som underviser har du en sandkasse, som du kan øve og udvikle i. Herfra kan du kopiere til det endelig rum. Du kan også vælge at bruge muligheden 'ikke synlig' indtil materialet eller aktiviteten er klar til de studerende.

    Overtager du et rum fra en kollega, er der formentligt allerede materialer i rummets planer. Gennemgå dem selv omhyggeligt og tilføj, slet og ændr hvad du i samarbejde med fx dit fagteam eller leder finder relevant.

    Gamle rum slettes ikke, men arkiveres, så du kan altid finde dem frem igen.
  • Rigtig mange studerende bruger Itslearnings kalender til at komme direkte ind i dagens plan, men kan, ligesom du selv, også tilgå rummet fra startsiden.

    Har de studerende - eller du selv - brug for at søge noget frem, findes søgefunktionen på tværs af rum under dit profilbillede og under ressourcer i det enkelte rum.

Anbefalinger til et godt online læringsrum

  • Lær Itslearning at kende med videoerne under ’Hjælp’-fanen. Her er korte videovejledninger til hvordan du f.eks.  kopierer, flytter, sletter og opretter nyt - som fx test (quiz), spørgeskema, tilmelding, diskussionstråde og afleveringsopgaver.
  • Kommunikér kort og klart
  • Kommunikér med hele holdet med opslag i rummets oversigt og med grupper eller enkelte studerende med beskeder i Itslearning, ikke mails.
  • Skriv ikke de samme informationer flere steder. Det mindsker muligheden for fejl og misforståelser (fx. lokalenumre, tidspunkter, links).
  • Opret alt nyt direkte i planer, for så kopieres det automatisk til rummets lager, kaldet 'Ressourcer'.
  • Skab variation ved at bruge forskellige medier, aktiviteter og ressourcer, fx. foto, lyd, video og tekst. Variér også gerne dine materialers udtryk. Fx er en hurtigt produceret video optaget med din mobil for at samle op på spørgsmål umiddelbart efter en lektion ikke mindre relevant end en omhyggeligt produceret video. De skal blot bruges til forskellige typer indhold.
  • I Itslearning er det let at kopiere materialer, hele planer og hele emner. Kopierer du fra andre undervisere, skal du overholde ‘Retningslinjer om deling af undervisningsmateriale mellem kollegaer i VIA’ (se link, nederst på siden).
  • Der er mange forskellige begreber i spil i forbindelse onlineundervisning. Her er et par bud på de mest anvendte:

    • Onlineundervisning er, når underviser og studerende sidder på hver deres adresse og deltager i undervisningen ved hjælp af onlineplatforme eller -værktøjer.
    • Hybridundervisning er i VIA, når underviseren og en del af de studerende er tilstede på samme campus, mens den resterende del af de studerende deltager via onlineplatformen Teams.
    • Synkron er, når undervisningen foregår med underviser og studerende tilstede samtidigt. F.eks. hybridundervisning (se herover).
    • Asynkron er, når undervisningen foregår med underviser og studerende på forskellige tidspunkter. F.eks. netbaseret undervisning, hvor en stor del af undervisningen er planlagt til, at studerende kan gennemføre den på fleksible tidspunkter, uden at underviseren behøver at være tilstede.

    Derudover kan det være nyttigt at kende disse to begreber:

    • Blended Learning er, når undervisningen er planlagt i en blanding af online/tilstede på campus og foregår både synkront og asynkront.
    • Flipped Classroom er, når undervisningens aktiviteter er ’vendt på hovedet’. Den studerende ser eller hører forelæsninger og oplæg asynkront online og løser derefter de tilknyttede øvelser og opgaver sammen med underviseren på campus.